Så får ditt barn bättre humör och koncentration!

Det funkade ju så bra för mig. För mitt hummör och för mitt välmående.
Så jag var bara tvungen att prova det på Kasper. Barn med NPF diagnoser är ju känsligare för socker än andra barn (dock har lillebror utan diagnos också ett väldigt varierande hummör beroende på intag av mat).
Och vet ni vad? Eftersom att vi mosar all Kaspers mat så märker han inte vad vi stoppar i. Han gillar alla olika smaker så för oss var det enkelt med honom. Lillebror däremot. Jobbar fortfarande på att byta potatismoset mot blomkålsmos t.ex. Vi kör 50/50 och det funkar.. Får öka lite i taget helt enkelt.
Kaspers hummör är avsevärt bättre. Koncentrationen också. Och av att bara ha bytt ut Melvins smörgås på morgonen mot proteinbröd så är han betydligt mer medgörlig på mornarna.
 

Här är en artikel jag hittade på Kostodktorns webbplats

Bra och näringsrik kost är grundläggande för ett barns hälsa och utveckling, det kan inte nog betonas. Alla barn mår bra av ett minskat intag av socker och snabba kolhydrater, speciellt de kolhydrater som kommer från processad skräpmat.

För barn bör tyngdvikten ligga på att servera näringstät mat, som dessutom smakar gott. Stöttepelarna i ett barns kost ska inte vara socker, spannmål och snabba kolhydrater. LCHF för barn handlar om att gå tillbaka till grunderna, till riktig mat – kött, grönsaker, viss frukt, frön, nötter och hälsosamma fetter. Riktig mat är enkel mat.

Många belackare menar att vi förespråkar ”no carb”, vilket är helt fel. Vi förespråkar ”low carb”. Den största kolhydratkällan bör vara grönsaker, nötter, mejeriprodukter och bär; rika på vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter.

Barns växande kroppar behöver näring, men klarar sig utmärkt utan det socker och de kolhydrater som kännetecknar den västerländska livsstilen. Bara genom att ta bort skräpmaten från barnets kost blir det nästan automatiskt lågkolhydratkost.

Genom att ta bort processad och kolhydratrik mat från ditt barns kost skapar du goda förutsättningar för barnet att slippa övervikt, typ 2-diabetes, karies och andra livsstilsrelaterade sjukdomar. Du förbättrar ditt barns näringsupptag, koncentration, humör, immunförsvar och energinivå. Du lär ditt barn att uppskatta riktig mat framför skräpmat.

Riktig mat, matlagning, näring och hälsa. Just de kunskaperna är bland de allra viktigaste du kan ge ditt barn. Vad vi ger våra barn att äta idag är avgörande för deras växande kroppar och kommer dessutom att ha stor betydelse för deras framtida hälsa. Kroniska sjukdomar utvecklas inte över en natt, men ur ett konstant och högt intag av socker, snabba kolhydrater, ohälsosamma oljor och inflammatorisk mat.

Varför dra ner på kolhydratintaget? Ett barn som äter näringsrika och kolhydratlåga måltider undviker en berg- och dalbana av svängande blodsocker, liksom dippar i energi och kanske det viktigast av allt; barnet undviker de inflammatoriska inslagen i vår nutida västerländska kosthållning. Barn behöver inte det enorma intag av kolhydrater som idag är det normala. Många föräldrar är omedvetna om hur mycket socker som faktiskt gömmer sig i maten deras barn äter varje dag. 77% av butikens halvfabrikat har tillsatt socker i innehållsförteckningen. Ta en titt på de två matlådorna och jämför kolhydratinnehållet.

De snabba kolhydrater som orsakar höga blodsocker ger också mindre plats för riktig näring. Ett exempel; det näringsrika i en kycklingsandwich är fyllningen, brödet är bara bukfylla som egentligen inte tillför mycket näring till måltiden. Faktum är att de näringsämnen förpackningen ivrigt gör reklam för kan ha blivit tillsatta under produktionsprocessen. Genom att ta bort bröd/pasta/ris från en måltid finns möjligheten att du istället ersätter de snabba kolhydraterna med fräscha grönsaker, hälsosamma fetter och protein av god kvalitet.

Hur är det med fett? Hälsosamma fetter är nödvändiga för hormonproduktion, utveckling av hjärna och vävnad, aptitkontroll och upptag av fettlösliga vitaminer såsom A, D, E och K. För normal utveckling av ögon och hjärna är barn i extra stort behov av fettsyran omega 3. Undvik fettsnåla produkter, de innehåller vanligtvis tillsatt socker för att förbättra smak och konsistens. Välj hälsosamma fetter som olivolja, riktigt smör, kokosolja, fet fisk, nötter, frön, ägg och kött. Kasta ut fröoljorna, de är inflammatoriska och hårt processade.

Frukt och grönsaker? Barns främsta kolhydratkällor bör vara frukt och grönt. De är rika källor till fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Frukt och grönsaker ska emellertid inte blandas ihop, frukt innehåller nämligen stora mängder fruktos. Välj främst bär och begränsa intaget till en eller ett par gånger per dag. Dra ner på tropiska frukter som melon och ananas, undvik torkad frukt helt och hållet. Fruktjuice innehåller vanligtvis lika mycket socker som läsk. Att dricka ett glas juice är inte samma sak som att äta sex apelsiner, det är samma sak som att få i sig sockret från sex apelsiner. Att äta hel frukt är självbegränsande på grund av den mättnad fibrerna i fruktköttet ger. Att dricka juice blir du inte mätt av på samma sätt. Många så kallade fruktjuicer är i själva verket sockervatten med tillsatt fruktsmak.

Varför spannmålsfritt? Bli inte lurad av budskapet om att fullkorn är hälsosamt. Det moderna vetet är inte detsamma som det våra förfäder odlade och åt. Vete och andra spannmål utgör en betydande del av nästan all processad mat och många människor intar nu spannmål i precis varje måltid. Spannmål som skapar inflammation, höga blodsocker och gör att du väljer bort mer näringsrik mat. Djur som ska slaktas matas ofta med spannmål för att bli tillräckligt feta, gäss tvångsmatas med spannmål för att utveckla fettlever inför slakten. Att istället äta mer grönsaker kompenserar fullt ut för bortfallet av fibrer och vitaminer från fullkornsprodukter. Spannmål, som har högt kolhydratinnehåll, omvandlas snabbt av kroppen till socker och orsakar därmed blodsockerhöjning och insulintoppar.

Släng ut skräpmaten och uppmuntra ditt barn att äta mer grönsaker, kött, nötter, frön och hälsosamma fetter. Uppmuntra och undervisa barnen i matlagningskonsten. Uppmuntra ditt barn att smaka nya grönsakstillbehör. Beröm frikostigt varje gång ditt barn smakar något nytt. Hjälp ditt barn att utveckla smak för riktig mat och att se glädjen i matlagning. Laga maten tillsammans och njut av att ha roligt samtidigt.

Med rätt uppmuntran och vägledning kan du lära ditt barn att uppskatta riktig mat.

Var inte rädd att börja. Du fixar det här! Det handlar om att gå tillbaka till grunderna och att kasta ut den processade skräpmaten. Ha roligt medan ni upptäcker nya maträtter och tillagar dem tillsammans. Många familjer berättar hur de för första gången lagar mat och lär sig att uppskatta riktig mat, lagad från grunden. Samtidigt inser de möjligheterna att genom kosten påverka sin framtida hälsa.

Tro inte att du berövar ditt barn skräpmaten. Du ger istället ditt barn kunskaper i hur man äter hälsosamt och förblir frisk. Du ger ditt barn de hälsosamma fetter och fina proteinkällor som en växande kropp verkligen behöver.